Čarls Kamenzuli – „Mladi reporteri moraju biti spremni da uče“!

266

Čarls Kamenzuli jedan je od lidera sportskog novinarstva u svetu. Njegovi tekstovi mogu se čitati u malteškim dnevnim novinama „In-Nazzjon“ i „Il-Mument“ . Bio je na čelu sportske rubrike Radia 101 i producent NET TV-a. Takođe, bio je dopisnik za „Guerin Sportivo“, „Mondial“, „France Football“, „A Bola“, „Tuttosport“ i „Tuttocalcio“.

Finalni dan USSB

Pored dugogodišnje novinarske karijere, Kamenzuli je uključen u rad oranizacija koje imaju za cilj da mladim reporterima pruže šansu za napredak i razmenu iskustva sa kolegama širom sveta. Sredinom februara u Ljubljani održan je sastanak povodom početka realizacije projekta PRODUCE, a u organizaciji Evroske univerzitetske sportske asocijacije. Sportindeks je deo ovog projekta zajedno sa Evropskom asocijacijom sportskih novinara Evrope za čijeg je predsednika Kamenzuli izabran pre dve godine.

Predsednik sam AIPS-a za Evropu koji obuhvata 49 asocijacija sportskih novinara širom ovog kontinenta. Takođe, potpredsedenik sam organizacije koji predstavlja više od 130 zemalja širom sveta. Bio sam uključen u rad ove asocijacije u poslednjih 37 godina, a za člana izvršnog odbora izabran sam 1989. godine.“

Ova organizacija sastoji se od četiri kontinentalne sekcije koje obuhvataju Evropu, Aziju, Afriku i Ameriku. Svaka od njih ima svoju istoriju i osobenosti na osnovu kojih oblikuje svoj rad.

„Glavni cilj AIPS Evrope je da vodi računa o pravima sportskih medija, jer danas ima dosta izazova kada se govori o tom polju. I to ne samo na našem radnom mestu, već i kada se radi o izveštavanju sa raznih događaja. Kao telo, trudimo se da u okviru naših mogućnosti pomognemo našim članovima i nacionalnim asocijacijama, jer ipak nismo unija, već asocijacija.“

Kao organizacija, AIPS radi na unapređenju saradnje, odbrani sporta i profesionalnog interesa, a trudi se i da osigura najbolje moguće uslove rada za svoje članove. Fokus je na mladim novinarima koji na velikim takmičenjima, radionicama i seminarima stiču neophodno iskustvo.

„AIPS kao telo ima posebne programe namenjene mladim reporterima. Oni su napravljeni uz pomoć Međunarodne federacije, pogotovo kada se radi o velikim takmičenjima kao što su Olimpijske igre, kako letnje tako i zimske, Evropske igre ili kao što je UEFA šampionat na raznim nivoima, pogotovo ispod 17 godina i FIFA žensko fudbalsko prvenstvo . U ovim programima pokušavamo da uključimo najmanje između 6 i 8 mladih reportera. Osim toga, zemlja koja je domaćin ovih takmičenja, ima pravo da nominuje 3 ili 4 mlada reportera koja će biti deo programa, kako bi stekla iskustvo sa reporterima iz drugih zemalja.“

Kartica AIPS je jedina zvanična pres-kartica prepoznata na svim meridijanima i smatra se važnom mrežom kontakata, informacija i komunikacija koje povezuju više od 10.000 novinara u 161 zemlji, predstavljajući vodeće međunarodne dnevne novine, časopise i radio i televizijske kanale na pet kontinenata.

„Sa AIPS Evropom ne možete direktno alpicirati za članstvo u asocijaciji, ali možete poslati prijavu AIPS-u. Ova organizacija ima svoje profesionalne kartice za medije koji daju pristup novinarima za velika takmičenja. Danas čak i kad imate akreditaciju na velikim takmičenjima, morate navesti broj AIPS kartice. Ovo se sprovodi kroz nacionalne organizacije u pojedinačnim zemljama, što daje procenu da svako ko pošalje prijavu jeste sportski novinar.”

Za Međunarodni dan sportskih novinara proglašen je 2. jul, a kako bi proslavili osnivanje AIPS-a na najbolji način, sve članice toga dana organizuju razna dešavanja.

„Svaka zemlja članica organizuje neke specifične aktivnosti. Primera radi, Olimpijski pokret organizuje olimpijsku trku tokom Dana sportskih medija. U svakoj zemlji organizuju se seminari, radionice i sportska takmičenja između njihovih članova.“

Otvoren je konkurs za nove članove. Postani deo Sportindeksa.

Da bi novinar bio uspešan, Kamenzuli smatra da je najvažnije da poznaje pozadinu sporta koji prati i da bude spreman za sticanje novih znanja.

„Mladi reporteri moraju poznavati sport. Ukoliko nemam znanje doktora, ne mogu biti doktor. U sportskom novinarstvu važno je da imaju pozadinu i minimum 1 ili 2 godine iskustva pre nego što počnu sa našim programom i takođe moraju biti spremni da uče. Ukoliko nakon jedne godine mislite da znate sve, onda niste uspeli. To važi za sve. Bio sam u ovom medijskom poslu 45 godina. I nakon toliko vremena, kažem da svaki dan treba da naučim nešto. Svet napreduje jako puno iz dana u dan i ukoliko ne držiš korak ispašćeš iz koloseka.“

Saglasan je da se vreme promenilo i da je teže pronaći svoje mesto na novinarskom nebu, ali ističe i da kvalitet uvek nađe svoj put. Tako njegova emisija „Sportextra” naredne godine slavi 19. rođendan, a za urednika programa ima šesnaestogodišnjakinju.

„Postoji engleska izreka koja kaže da „Za svaku kost, postoji deset pasa“. Danas se ona može primeniti i na sportske medije. Nažalost, postoje problemi, jer su danas socijalne mreže pomogle ali i uzele mesto tradicionalnim novinarskim oblicima. Pre nekoliko godina bilo je lako za nekoga ko pohađa komunikacije na Univerzitetu ili već ima iskustvo u novinarstvu, da pronađe mesto na kom će raditi. Danas nije tako lako jer se smanjuje broj novina, radio i televizijskih stanica, pa i potrebnih novinara. Jeste teško, ali ja uvek kažem da ukoliko imaš kvalitet možeš pronaći svoje mesto”, rekao je Kamenzuli.

Fejsbuk komentari

Finalni dan USSB
PODELI
Prethodni tekstFON učvrstio prvo mesto na tabeli
Naredni tekstEkonomisti lako sa oslabljenim arhitektama
Student sam druge godine novinarstva na Fakultetu političkih nauka u Beogradu. Sport je oduvek bio bitan segmet svakog mog dana, a bavljenje sportskim novinarstvom velika želja.